אבטלה בישראל ובארצות הברית

למרות שנתוני האבטלה בארצות הברית שהתפרסמו השבוע הראו מגמת ירידה והתחזקות משמעותית של שוק העבודה, בישראל נראה כי כמות דורשי העבודה התייצבה ולא רואים שיפור משמעותי לאחר החזרה של הסגר השני. המצב מאתגר אף יותר בקרב אנשים עם מוגבלות שם חלה עלייה של 32% בפניות לעומת שנה שעברה. לשכת התעסוקה דיווחה גם על הכפלה בכמות התביעות להבטחת הכנסה כאשר שליש מהתובעים הם צעירים בגילאי 18 עד 35. למעשה צעירים בני פחות מ40 מהווים כמעט 40% מכלל התובעים. כמובן שיש השלכות עצומות על אוכלוסיה שמתקשה לאחר מכן גם בגילאים מבוגרים יותר עם העדר ביטחון תעסוקתי שהולך וגובר החל מגיל 50 ועד לפרישה. יוצא שמדובר במאות רבות של עובדים שחווים לאורך כל הקריירה שלהם קושי להתפרנס בכבוד.

הנחות אלו מתחזקות כאשר מנתחים את תובעי דמי האבטלה ותובעי הבטחת ההכנסה, קרוב ל63 אלף עובדים שמותכם כשמונה עשר אלף ערבים וארבע אלף ומשהו חרדים הם עובדים שהצליחו להשתקם בעבר באמצעות תוכניות כאלו ואחרות של לשכת התעסוקה ולמצוא עבודה ועכשיו מוצאים את עצמם שוב מפוטרים או בחל"ת. מצב זה מורכב אף יותר בחברה הערבית שבה חלק גדול מהזוגות הם במצב ששני בני הזוג תובעים קצבת הבטחת הכנסה. בחלק מהמקרים מדובר גם במשפחות גדולות אשר לא לוקחות את ההיבט הכלכלי בחשבון בתכנון והתרחבות המשפחה מה שיוצר מעגל כרוני של עוני המשליך גם על הילדים ועל הילדים שלהם.

מצד שני אנו רואים את הקושי העצום בענפים מסוימים כמו לדוגמא ענף הנדל"ן לגייס עובדים ישראלים. עובדים זרים הפסיקו להגיע לישראל ויחד עם ימי הסגר והגבלות אחרות הביא לפער הולך וגדל כל חודש בכמות הדירות למגורים. מדובר על ירידה של בין 11% לבין קרוב ל30% בהתחלות בנייה בהשוואה לשנה שעברה. אחד הפתרונות הוא הכשרה של 30 אלף עובדים ישראלים לעבודות רטובות כדי לעמוד בכמות הפועלים הנדרשת. אך במקרים רבים ישראלים אינם ששים להיכנס אל התחום המאופיין גם בתאונות עבודה רבות. בין אם אתם בקטע של עבודות בנייה או אחרות – חשוב כבר היום להכיר את שוק העבודה ולהתחיל לעשות את דרככם בו. במיוחד אם אתם צעירים ואם אתם צעירים בחיפה זה מקום טוב להתחיל בו – https://www.sahbak.co.il/page/jobs-in-haifa