איך להוציא רישיון עסק זמני?

הקמת עסק בישראל עלול להיות תהליך לא קצר אל מול הרשויות, והוא אמור לכלול בדיקה מדוקדקת של העסק ומתן אישורים קבועים וגם זמנים על מנת לאפשר לו להיפתח.החוק אשר נחקק בשנת 1968 קובע כי על תהליך הרישוי לעסק יעשה בהתאם לצרכי הציבור על מנת לשמור על מניעה של מחלות אשר יכולות לפגוע באוכלוסיה עם הקמת העסק, שמירה על תנאי תברואה שונים, איכות חיי המים של התושבים בעת הפעלת העסק, פיקוח של מנגנונים שונים כמו אבטחה עירונית ושירותי כבאות. יחד עם כל אלו יעשו גם חישובים מטעם הרשות על מנת להבטיח קיום נאות של העסק ושיתוף פעולה עם מנגנוני השלטון והפיקוח.

מי מחויב ברישיון

על מנת לצמצם הליכים רגולטוריים שונים אשר יקלו על יזמים שונים לפתוח עסק, פרסמה מדינת ישראל את "צו רישוי עסקים" בשנת 2013. במסמך אשר מפורט אילו סוגי עסקים מחויבים בהוצאת רישיון בשביל לפעול בתחומה ואלו מחולקים לעשרה תחומים שונים.

1.ספורט ועינוג ציבורי

2.קוסמטיקה, רוקחות ובריאות

3.מזון

4.בעלי חיים וחקלאות

5.אנרגיה ודלק

6.כימיה, מחצבים ותעשיות מלאכה

7.סוגים שונים של מסחר

8.שירותי אבטחה, שמירה, תחמושת ונשק

9.פסולת ומים.

יחד עם זאת יש לזכור כי ישנם עסקים רבים שייתכן ולא יתבקשו לקבל רישיון עסק, ובמקרים כאלו יש להיוועץ עם איש מקצוע מהתחום ולוודא זאת. גם כי התחום העסקי בישראל מורכב וגם כי הליך בירוקרטי יכול לגזול מכם לא מעט זמן יקר.

איך מקבלים רישיון עסק זמני?

רישיון זה מוגדר כרישיון זמני והוא קיים על מנת לצמצם את ההליך הבירוקרטי בישראל, תוך כדי שהוא סוקר נתונים בסיסים עבור הפעלת העסק. רישיון זה מעניק לעסק רישיון לפעול והוא  נבחן  על ידי הרשות המקומית אליה משתייך העסק.  זמן רישיון עסק זמני לא יעלה על שנתיים במצטבר, במהלך כל תקופת האישור הזמני על בעל העסק לעמוד בתנאים של משרד הפנים ולא רק בתנאי הבסיס כבתחילה. יחד עם זאת עם סיום השנה הראשונה של רישיון עסק זמני, יעשו בחינות רלוונטיות לשיפוץ, התאמה ועוד של העסק על פי תחומו. במידה ובעל העסק אכן התקדם על פי התנאים, הוא יקבל אישור קבוע לעסק או הארכה לרישיון עסק זמני.

היתר מזורז

החל משנת 2013 מתקיים הליך מזורז וחדשני אשר אמור להעניק אישורים זמנים וקבועים של עסקים, אלו יכולים להינתן על ידי הרשות המקומית ונבחנת בצורה סובייקטיבית על מנת להקל את ההליכים הבירוקרטים השונים. הליך זה נחשב לחדשני ועוזר ללא מעט בעלי עסקים להשלים את התיקונים הדרושים ועמידה בתנאים השונים.