טיפול במקרה של שבר בעצם הסירה

גוף האדם מורכב ממגוון של מערכות אשר מצליחות לקיים יחד תפקוד יומיומי תקין ובריא, אך כאשר אחת מאותן מערכות מתקלקלת או נשברת היא עלולה לפגוע באורח החיים של מרבית המטופלים. לכן שבר בעצם הסירה עלול להוות מכה כואבת עבור מרבית הסובלים ממנו, שכן עצם זו נחשבת לדי שבירה ומשתייכים לסוג שבר זה כבין שישים עד שבעים אחוז מהשברים השכיחים המתקיימים בעצמות הקרפאליות. לכן שברים אלו הנחשבים לשברים די קטנים ובאזור שורש כף היד, שמים את הגברים לבעלי סיכוי גבוהה במיוחד לשברים כאלו כאשר השכיחות בקרבם היא פי עשר מאשר נשים. עם זאת מומלץ להכיר את אופי ודרכי הטיפול גם במקרה של שבר כזה אצל גברים וגם אצל נשים.

אבחון של שבר בעצם הסירה

שברים קטנים עלולים לא פעם להפוך "לחמקמקים" בזיהוי שלהם ובטח כאשר מדובר באבחון של שבר בעצם הסירה, על כן אבחון של שברים אלו עלול לא פעם להתגלות לא בצילומי רנטגן אלא בצילומי סיטי או לחילופין בצילום MRI. אחת ההערכות היא כי מעל לעשרים אחוזים ממקרי השברים המגיעים למיון, אינם מצליחים להימצא ולכן אבחון מקדים של שבר בעצם הסירה עלול להיות לקוי. עם זאת הטיפול הראשוני על ידי גבס באזור שורש כף היד, יתבצע על ידי גבס באזור שבמרבית המקרים ישמש את המטופל לעד שבועיים. עם זאת במקרים של חשד קליני גבוהה עלולים להופיע סימנים כמו נפיחות גבוהה, כאבים בלחץ על האגודל, חבל המאפיינת פציעה שכזו ועוד.

חשיבות הטיפול והאפשרויות

טיפול בשברים קטנים לרבות עצם הסירה דורשים טיפול מידיי, שכן תפקידן של עצמות אלו עלול להוביל לשינויים ניווניים שבחלוף מספר שנים עלולים לגרום לכדי מצבים בלתי הפיכים ביד. על כן טיפול שכזה דורש לעיתים קיבוע על ידי בורג מילעורי או ביצוע של הטרייה של שולי השבר והכנסה של שתל מהאגן או משורש גף היד בנוסף לקיבוע של הבורג. אפשרויות אלו בעלות שיעור הצלחה די גבוהה הנאמד בין 90 עד 100 אחוזים, אך הזמן שבין הפציעה ועד לטיפול הינו קריטי למקרים כאלו.